Ha a látogatók zöme a keresőből érkezik, és a különböző online kampámonyok landing page-ekre navigálják a látogatókat, akkor mi marad az online címlap szerepe?
A címlapot egy olyan speciális landing page-nek tekinthetjük, amely az adott cég általános “eladási oldala”. Mint minden eladási oldalnál, első lépésként itt is meg kell határozni azt a célt, amelyet az oldalnak be kell töltenie. Akkor is érdemes elgondolkodni ezen a kérdésen, ha nem egy konkrét terméket vagy szolgáltatást ad el a portál, hiszen egy újságírói referencia oldal is bizonyos értelemben “eladja” a tulajdonosát. Néha csak finom különbség van a portál és a címlap célja között, néha azonban markánsan eltérhetnek egymástól.
A másik kiindulási pont a címlap tervezése során a honlap teljes funkcionalitása, azaz az elérhető oldalak listája. Ezek közül kell majd kiválasztani azokat, amelyek a korábban megfogalmazott cél szempontjából fontosak, ezért szeretnénk már a címlapon is szerepeltetni őket. Ezen a ponton még nem kell eldönteni, hogy milyen formában jelennek meg a kiválasztott elemek, és azt sem, hogy verbális vagy vizuális eszközöket alkalmazunk majd a megjelenítés során.
Például szeretném a cég legfontosabb négy szolgáltatás- vagy terméktípusát közvetlenül a címlapról elérni. Feltehetőleg nem a felső menüsort terhelem túl vele, hanem a főoldalon szerepeltetem valamilyen vizuális tartalommal megtámogatva. Eldönthetem, hogy milyen bizalom-növelő blokkokat akarok alkalmazni a honlapon. Ezek közül pecsétek, díjak, bizonyítványok, garanciák, ügyfél-vélemények már a címlapon is szerepelhetnek, ha a bizalomépítést kitüntetett célként fogalmaztuk meg.
Néhány konvenciót mindenképp érdemes betartani. A fejlécben a logo és a cégnév kattintható és a címlapra navigál. A rólunk és a Kapcsolat menüpontokat külön választom a fő menüsortól, a menüpontok elnevezésében pedig nem engedem meg a metaforákat, lehetőség szerint még a humort sem. Minél rövidebb idő alatt felismerhető kell legyen, mik az oldalon a navigációs rendszer részei. A menüpontok, a kattintható elemek első pillantásra elkülöníthetők kell legyenek, soha nem keverhetők össze a grafikával, az illusztrációkkal.
Ha jól belegondolunk, nem olyan sok arculati elem fér el egy átlagos honlapon. Minél több a tartalom, és minél nagyobb helyet foglal el a tartalomszervezés, illetve a navigáció, annál egyszerűbb vagy éppen rafináltabb (nézőpont kérdése) eszközökkel kell operálni a tervezéskor. Be kell tudni lőni, hogy az adott téma és a tartalommennyiség mellé mennyi arculati elem fér. Az egyik kedvencem, ahol tökéletesen indokolt az erőteljes dizájn, és nem is megy a tartalom rovására a Fókatelep honlapja.
Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a címlapra nézve egyetlen pillantással fel kell tudni térképezni a látogatónak, hol jár, hova keveredett, mi az adott cég profilja, neve, mit lehet csinálni az adott portálon. ez alatt a töredék másodperc alatt fog a honlap és vele a cég bekerülni a gagyi/unalmas/profi kategóriák valamelyikébe.
Hogyan lehet olyan dizájnt kialakítani, ami mindenkiben jó benyomást kelt, bizalmat ébreszt, elhitet és végső soron elad.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: